تبلیغات
منتظر141 - 17 دی -اجرای طرح استعماری حذف حجاب توسط رضا شاه.
 
منتظر141
درباره وبلاگ


بسم رب الارباب
چشم آلوده کجا، دیدن دلدار کجا؟ دل سرگشته کجا، وصف رخ یار کجا؟
با سلام خدمت شما بازدید کنندگان عزیز آنچه که در این وبلاگ مورد بحث قرار میگیرد در رابطه با رهبری-شهدا-مساعل سیاسی و به خصوص بحث مهدویت است که در این وبلاگ به شما اراعه می دهیم.
ایمیل:hemmat.h.1379@gmail.com
مارا در اینستا گرام دنبال کنید:hh.ninja

مدیر وبلاگ : حمزه
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در باره وبلاگ منتظر141 چگونه است؟




تاریخچه کشف حجاب در ایران   نخستین نشانه های کشف حجاب، از دربار ناصرالدین شاه و بر اثر سفرها و تجربه های شاه از وضع پوشش زنان اروپایی آغاز شد و با عنوان تجدد خواهی، به محافل روشن فکری و اشعار شعرا و مطبوعات نفوذ کرد که البته به دلیل مقاومت خانواده ها، این پدیده از دربار محافل نزدیک شاه، فراتر نرفت و رشد چندانی نیافت.
رضاخان که در طرح کودتایی سوم اسفند سال 1299 و با حمایت انگلیسی ها برسر کار آمد، درصدد اجرای تز اسلام زدایی و جایگزینی ارزش های لیبرالیستی در جامعه و از آن جمله ، کشف حجاب برآمد. رضا خان، نخست خود را مقید به اصول مذهب نشان داد و در مجالس وتکیه ها حاضر می شد؛ پس با کمک جریان روشن فکری،هم خود را در تغییر لباس ملی به کار گرفت و پس از یک رشته فعالیت های دیگر مانند محدود کردن مجالس عزاداری و ممنوع کردن لباس روحانیت و با سفری چهل روزه به ترکیه و دیدار با کمال آتاتورک، چندین سوغات برای مردم ایران به ارمغان آورد که از جمله آنها کشف حجاب بود.
سیاست تجدد طلبی که اساس سیاست فرهنگی رضا شاه را تشکیل می داد، در چند مرحله می توان باز شناخت:
1. وضع قوانین غیر شرعی وتجدید سازمان عدلیه(تضعیف قوانین شرعی و حمله به ساختار حقوق اسلامی و وضع قوانین عرضی)؛
2. متحد الشکل کردن لباس و رواج پوشاک اروپایی که مقدمه ای برای عادی سازی کشف حجاب بود؛ چرا که با تغییر شکل ظاهری مردان، غرور و غیرت آنها آسیب می دید و برای تغییر پوشش زنان، آماده تر می شدند که این طرح با مخالفت مردم، فاجعه مسجد گوهرشاد را به وجود آورد.
رضا شاه برای رسیدن به مقاصد خود، از مراکز تعلیم وتربیت و ایجاد مدارس آموزشی به سبک اروپایی و تبلیغ برهنگی در مجله ها و جراید گوناگون کشور و مانند آن سود جست. حدود 6ماه پس از فاجعه مسجد گوهر شاد، در 17 دی سال 1314، رضا شاه با بی اعتنایی به علما ومردم ، به همراه دختران کشف حجاب کرده ؛ درمراسم جشن فارغ التحصیلی دختران دانش سرای مقدماتی حضور یافت.در این مراسم که همه مسئولان کشوری نیز با همسران بی حجاب خود دعوت شده بودند، رضاخان طی سخنانی از بی حجابی زنان اظهار خوش حالی کرد و این روز را روز بزرگ وموفقیت زنان دانست و ازفردای آن روز،سرکردن چادر را درخیابان های شهر تهران ممنوع کرد.
بنا بر دستور رضاخان، ازآن پس، هیچ زنی حق پوشیدن چادر و نقاب را نداشت واگر زنی با چادر و روبنده دیده می شد، مأموران دولتی از او می خواستند روبنده وچادر خود را بردارد واگر خودداری می کرد، به زور،چادر را از سر او برمی داشتند.
با استقرار حکومت محمد رضا شاه، جریان بی حجابی به گونه ای باور نکردنی پیشرفت کرد و زنان، آشکارا عامل استعمار و وسیله ای برای رونق اقتصادی قرارگرفتند.
زن ایدئال وآنرا ایرانی، زنی است که در پی شناخت وآگاهی درست است و به عقاید اسلامی و فرهنگی خود پایبند و با مسئولیت عظیم خویش در جامعه آشناست.
.
.
.





روند كشف حجاب و واكنش روحانیان

با آغاز سلطنت رضاشاه، تبلیغ در مورد “آزادی زنان“ در مطبوعات ادامه یافت و به تدریج از صراحت بیشتری برخوردار شد. نویسندگان تجددمآب در ابتدا چنین وانمود می‏کردند که تجددمآبی مانعی در مقابل دین نیست. چنین ادعایی را بعدها، و حتی پس از رسمیت یافتن کشف حجاب، تعدادی از نشریات تکرار می‏کردند. این امر ناشی از بیم حکومت از پذیرش انگ ضد اسلام و نیز واکنش مردمی، به خصوص از ناحیة روحانیان، بود.

تبلیغات در مورد آزادی زنان به تدریج از صراحت بیشتری برخوردار گردید و در برخی از نشریات در این زمینه اشاره‏هایی می‏شد. در سال 1306 در روزنامة حبل‌‏المتین دلایلی بر وجوب رفع حجاب رفع شد. حمایت دربار از کشف حجاب موجب تشویق غربگرایان می‏شد.

رسائل و کتابها

تبلیغات غربگرایان به سود بی ‏حجابی موجب شد که برخی از علما به دفاع از حکم اسلامی حجاب بپردازند. از جمله آثاری که در سالهای اول حکومت رضاشاه نگاشته شدند، باید از رسالة وسیله‏العفایف یا طومار عفت یاد کرد که در ابتدای سال 1307 در رشت منتشر شد.

ادامة روند حجاب‌‏زدایی

حکومت رضاشاه هرچند که نتوانست پس از سالهای اولیه کشف حجاب را در جامعه رسمی سازد، لیکن در جهت عادی ‏سازی بی ‏حجابی تلاشهای گوناگونی انجام داد. در سالهای پیش از سفر رضاشاه به ترکیه موضوع حجاب زنان همچنان در راس مسائل اجتماعی بود و فشار بین‌‏المللی نیز در این زمینه وجود داشت. به نوشتة روزنامه ملیت، چاپ اسلامبول، در تاریخ 6 سپتامبر 1931 (4 شهریور 1310) شاه ایران نزدیک به پانصد نفر از خانمهای ایرانی را به دربار دعوت کرد و پس از نصیحت از آنها خواست تا چادرهای خود را بردارند؛ و آنان نیز فرمان شاه را با خرسندی پذیرفتند.

سفر ترکیه و نتایج آن

با کنار گذاشته شدن مخبرالسلطنه و آغاز نخست‌‏وزیری مجدد محمدعلی فروغی، از 21 شهریور 1312 سیاستهای تجددمآبانه شدت یافت. نه ماه پس از آن، سفر رضاشاه به ترکیه (از 12 خرداد تا 14 تیر 1313) نقطة عطفی در قضیة کشف حجاب بود.

تشدید عملیات

با ‎آغاز سال 1314 روند فعالیت دولت برای کشف حجاب به اوج رسید. در فروردین 1314 (ظاهراً 13 فروردین) مطابق طرح علی‏اصغر حکمت، در مجلس جشنی در یکی از مدارس شیراز دختران به صف ایستاده پس از خواندن دکلمه و سرود به ورزش ژیمناستیک مشغول شدند. به طوری که گفته شده دو تن از روحانیان شیراز، محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی، در اعتراض به این اقدام. مجلس مذکور را ترک گفتند و پس از آن سید حسام‌الدین فال ‏اسیری، از روحانیان سرشناس شیراز، در یک سخنرانی به این اقدام اعتراض نمود که به دنبال آن دستگیر و تبعید شد.
گسترش برنامه ‏های بی‏حجابی، روحانیان و توده‏ های مردم را سخت نگران ساخت. مسلم بود که آنان در بدو امر از تمامی جریانات و برنامه‏ های حکومت آگاهی کامل نداشتند و احتمالاً تعدادی از آنان، با توجه به تظاهرات مذهبی رضاشاه در گذشته، شخص شاه را بری از این اقدامات می‏دانستند.

واکنش آیات

انعکاس اخبار بی‏حجابی و به ویژه اخبار شیراز در نشریات و یا به وسیلة طبقات مختلف مردم به مراجع بزرگ قم و مشهد، آنان را به تکاپو واداشت. در مشهد این قصه سر دراز داشت. به رغم مذهبی بودن شهر مقدس مشهد، حکومت رضاشاه سعی داشت که برنامه‏‏ های ضدمذهبی خود را از همین شهر آغاز کند. سرانجام، آیت‌‏الله قمی، پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، تصمیم گرفت که برای جلوگیری از کشف حجاب و استعمال کلاه شاپو به تهران مسافرت کند و با رضاشاه گفت وگو نماید.
واکنش دیگر در مخالفت با سیاستهای دولت در مورد کشف حجاب، که از اهمیت تاریخی خاصی برخوردار است، تلگراف آیت‌‏الله شیخ عبدالکریم حائری، زعیم و مؤسس حوزة علمیه قم بود.

مقاومتها و مخالفتها

سرکوب قیام گوهرشاد اگرچه میزان اختناق حاکم بر جامعه را افزایش داد، لیکن هنوز هم روحانیان مهم‏ترین گروه مخالف کشف حجاب شمرده می‏شدند و مانع جدی در این راه قلمداد می‏گردیدند.
پس از رسمیت بی‏حجابی دولت کوشید تا عده ‏أی از علمای سرشناس را وادار کند که در مجالس و جشنهای بی‏حجابی حضور یابند یا با تایید خود آن را مجاز بدانند، ولی اکثر آنان از این کار سرباز زدند. به طور مثال، آیت‏الله کاشانی در پاسخ به چنین پیشنهادی به شدت با ماموران برخورد کرد.
در این زمان، بسیاری از روحانیان و واعظان تحت تعقیب قرار گرفته. زندانی یا تبعید شدند. مطابق سندی به تاریخ 26 مرداد 1315، سیدمحمد زارچی واعظ پس از اینکه در بالای منبر گفته بود “زنها! روبندها را پایین بیندازید“، مورد تعقیب قرار گرفت و از یزد به کرمان تبعید شد. با سقوط رضاشاه به دلیل ناتوانی حکومت و نیز برخی ملاحظات دیگر سختگیری در مورد حجاب نیز به بوته فراموشی سپرده شد و دولت جدید تحت فشار اعتراضات روحانیان و خواست عمومی، زنان را در انتخاب حجاب آزاد گذارد.






سندی دردناک از جنایت رضاخان در کشف حجاب

19 دى 1386

چکیده: جمعی از زنان یزد در نامه ای به مجلس شورای ملی از ظلم و ستمی که در دوره رضا خان در پی دستور الزامی شدن کشف حجاب، رفته است، گزارش داده اند. رضاخان برای مدرنیزاسیون کشور و غربی کردن ایران و ایرانی متأثر از روشنفکران ایرانی چون فروغی، علی اصغر حکمت و دیگران خواستار تلبس زنان و دختران ایرانی به لباس زنان غربی می شود. این دستور به صورت ابلاغیه به همه نقاط ایران ارسال شده و در آن متخلفین مستوجب مجازات و اهانت شناخته می شوند، این نامه تصویری است که در نقاط بسیاری از کشور در روزهای حکمرانی رضاخان پهلوی رخ داده است...
بعد از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین و با تبعید وی از ایران ، شدت ظلم و اجحاف رضاخانی کاسته شده است. در فضای باز سیاسی که نسبتاً برای جلب نظر مردم به تحمل سلسله پهلوی در کشور ایجاد شده است در منابر و جراید و بعضاً مجلس شورای ملی از جنایات پهلوی پدر اسم برده می شود و مردم امیدوار به روزهایی هستند که فضای سیاسی و اجتماعی از اختناق پهلوی اول خالی شود. جمعی از زنان یزد در نامه ای به مجلس شورای ملی از ظلم و ستمی که در دوره رضا خان در پی دستور الزامی شدن کشف حجاب، رفته است، گزارش داده اند. رضاخان برای مدرنیزاسیون کشور و غربی کردن ایران و ایرانی متأثر از روشنفکران ایرانی چون فروغی، علی اصغر حکمت و دیگران خواستار تلبس زنان و دختران ایرانی به لباس زنان غربی می شود. این دستور به صورت ابلاغیه به همه نقاط ایران ارسال شده و در آن متخلفین مستوجب مجازات و اهانت شناخته می شوند، این نامه تصویری است که در نقاط بسیاری از کشور در روزهای حکمرانی رضاخان پهلوی رخ داده است:

[تظلم زنهای یزد به مجلس شورای ملی ،‌ 23 مهر 1320]
مجلس شورای ملی ، شماره 5310، مورخه 23/7/1320

بعدالعنوان – به عرض می‌رسانیم در این موقع كه ارداه شاهنشاه ما به پایه قانون مشروطیت استوار زبان و قلم آزاد شما نمایندگان ملت می‌توانید برای بیچارگان و ستمدیدگان دادرسی فرمائید متأسفانه آنچه در رادیوها شنیده و یا روزنامه‌ها مطالعه می‌شود؛ هیچ اسمی از ظلم و ستمهایی كه چندین سال است به ما بیچارگان شده نیست كه به واسطه یك روسری یا چادرنماز در مجله‌ها حتی از خانه به خانه همسایه طوری در فشار پاسبان و مأمورین شهربانی واقع بوده و هنوز هم هستیم كه خدا شاهد است از فحاشی و كتك زدن و لگد زدن هیچ مضایقه نكرده و نمی‌كنند و اگر تصدیق حكما آزاد بود از آمار معلوم می‌شد كه تا بحال چقدر زن حامله یا مریضه به واسطه لطمات و صدمات كه از طرف پاسبانها به آنها رسیده جان سپردند و چقدر از ترس و حرس فلج شدند و چقدر مال ما را به اسم روسری یا چادر نماز به غارت بردند و چه پولهایی از ما به هر اسمی و رسمی گرفته شده خدا می‌داند
اگر یك نفر از ماها با روسری یا چادر نماز به دست یك پاسبان می‌افتاد مثل اسرای شام با ماها رفتار می‌كردند بهترین رفتار آنها با ما با همان چكمه‌ها لگد بر دل و پهلوی ما بود و اگر به پول ما زیادتر لذا استدعای عاجزانه داریم اولا انتقام ما ستمدیدگان را از این جابران بكشید و هندوستان كه این قدر ادیان مختلف هست همه آزاد هستند مخصوصا مسلمانان دارای حجاب هستند
لذا از نمایندگان محترم مسلمان كلیه ملت ایران استدعا داریم استراحاما حال دیگر دست ظلم و تعدی و شكنجه از سر ما زنهای مسلمان ایران كوتاه و ماها را آزاد فرمائید در خاتمه با تقدیم امضای جمعی از زنهای یزد – رونوشت برابر اصل است .

نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی