تبلیغات
منتظر141 - ذوالقرنین چه كسی بود، پیامبر بود، اگر نبود، چگونه معجزه داشت؟
 
منتظر141
درباره وبلاگ


بسم رب الارباب
چشم آلوده کجا، دیدن دلدار کجا؟ دل سرگشته کجا، وصف رخ یار کجا؟
با سلام خدمت شما بازدید کنندگان عزیز آنچه که در این وبلاگ مورد بحث قرار میگیرد در رابطه با رهبری-شهدا-مساعل سیاسی و به خصوص بحث مهدویت است که در این وبلاگ به شما اراعه می دهیم.
ایمیل:hemmat.h.1379@gmail.com
مارا در اینستا گرام دنبال کنید:hh.ninja

مدیر وبلاگ : حمزه
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در باره وبلاگ منتظر141 چگونه است؟




در این كه ذوالقرنین چه كسی بود، مفسران و مورخان اختلاف نظر دارند.(1) دیدگاه های مختلف در این خصوص وجود دارد كه مهم ترین آن ها چنین است:
أ)بعضی باور دارند كه او كسی جز "اسكندر مقدونی" نیست، از این رو بعضی او را به نام اسكندر ذوالقرنین می خوانند(2) و باور دارند كه بعد از مرگ پدرش بر كشورهای روم، مغرب و مصر تسلط یافت و شهر اسكندریه را بنا نمود. پس شام و بیت المقدس را زیر سیطرة خود گرفت و از آن جا به ارمنستان رفت و عراق و ایران را فتح كرد، پس قصد هند و چین نمود و از آن جا به خراسان بازگشت. شهرهای فراوانی بنا نهاد و به عراق آمد و بعد از آن در شهر "زور" بیمار شد و از دنیا رفت. به گفتة بعضی بیش از 36 سال عمر نكرد. جسد او را به اسكندریه بردند و در آن جا دفن كردند.(3) بر این معنا روایاتی هم آمده است، مانند روایتی كه در قرب الاسناد از موسی بن جعفر(ع) گزارش شده و روایت بن عامر كه از رسول خدا(ص) نقل شده است.(4) بعضی از قدمای مفسران از صحابه و تابعین، مانند معاذبن جبل(5) و قتاده(6) نیز همین عقیده را دارند. بوعلی سینا هم وقتی اسكندر مقدونی را وصف می كند، او را "اسكندر ذوالقرنین" می نامد و فخر رازی هم(7) بر این نظریه اصرار و پافشاری دارد.(8)
ب) جمعی از مورخان معتقدند ذوالقرنین یكی از پادشاهان "یمن" بوده (پادشاهان یمن به نام "تبع" خوانده می شدند كه جمع آن "تابعه" است). جمعی در "تاریخ قبل از اسلام" و ابن هشام و ابوریحان بیرونی ... از طرفداران این نظریه هستند. در اشعار "حمیری ها" (كه از اقوام یمن بودند) و بعضی از اشعار جاهلیت بیانگر آن است كه عرب ها به وجود ذوالقرنین افتخار می كردند. عثمان بن ابی الحاضر برای ابن عباس این اشعار را انشاد كرد: "قد كان ذوالقرنین جدّی مسلماً ملكاً تدین له الملوك و تحشد".(9)
ج) بعضی از مورخان باور دارند كه ذوالقرنین یكی از پادشاهان چین به نام "شین هوانك تی" بوده است كه دیوار چین را بنا نهاده، تا جلو هجوم مغول را بگیرد. طول این دیوار سه هزار كیلومتر و عرض آن نه متر و ارتفاعش پانزده متر است كه همه با سنگ چیده شده، و در سال 264 قبل از میلاد شروع و پس از ده و یا بیست سال خاتمه یافته است.(10)

د) برخی بر این باورند كه ذوالقرنین "كورش كبیر" پادشاه هخامنشی است. صاحب روح المعانی می نویسد كه بعضی گفته اند: او اسمش فریدون بن اثفیان بن جمشید، پنجمین پادشاه پیشدادی ایران زمین بوده و پادشاهی عادل و مطیع خدا بوده و در كتاب صورالاقالیم ابی زید بلخی آمده كه او مؤید به وحی بوده، در تاریخ آمده كه او همة زمین را به تصرف در آورده، میان فرزندانش تقسیم كرد... . دلیل نامگذاری وی به ذوالقرنین (صاحب دوگوش) این بوده كه او دو طرف دنیا را مالك شد و یا در طول ایام سلطنت خود مالك آن گردید.(11) ابوالكلام آزاد، دانشمند معروف اسلامی از طرفداران این نظریه است.(12)
همان طور كه ملاحظه كردید "ذوالقرنین" به رغم شهرت جهانی، شخصیت او در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ از این رو قضاوت دربارة وی كه چه كسی بود، بسیار مشكل است. از آیات و روایات اسلامی استفاده می شود وی از بندگان صالح بود كه قبل از نزول قرآن میان مردم معروف بود.
قریش و یا یهودیان از پیامبر(ص) دربارة او سؤال كردند، چنان كه قرآن می گوید: "یسئلونك عن ذی القرنین".(13)
از آیات استفاده نمی شود كه وی پیامبر باشد، ولی از بعضی آیات می توان استفاده كرد كه وی دارای ویژگی های پسندیده و از جایگاه بلند نیز برخوردار بود. او مرد مؤمن به خدا و روز جزا و متدیّن به دین حق بود.(14) وی از كسانی بود كه خداوند خیر دنیا و آخرت را برایش جمع كرده بود. اما خیر دنیا، برای این كه سلطنتی به او داده كه توانست با آن بر مغرب و مشرق حكومت كند. او مانند حضرت سلیمان(ع) بر جهان حكومت كرد: "انّا مكنّا له فی الارض و آتیناه من كلِّ شی سبباً".(15)
او به جماعتی از ستمكاران در مغرب برخورد كرد و آنان را مجازات نمود.(16)
از آن جا كه ذوالقرنین پیامبر نبود،(17) معجزه نداشت؛ زیرا معجزه از مختصات پیامبران الهی است كه دیگران از آوردن آن عاجز هستند. البته از وی برخی از كارها صادر شده كه به ظاهر غیر معمول بوده و از انسان های معمولی چنین اعمالی صادر نمی شود. به نظر می رسد صدور این گونه اعمال ناشی از آن باشد كه وی از اولیای خدا بوده و برخی كرامات از اولیای خدا صادر می شود. قرآن در سورة كهف بعد از بیان ویژگی های ذوالقرنین می فرماید: "ما به او روی زمین قدرت و حكومت دادیم و اسباب هر چیز را در اختیارش نهادیم. او از این اسباب استفاده كرد".(18) این آیات دلالت دارد كه ذوالقرنین مورد عنایت خداوند بوده و خداوند اسباب انجام برخی از فعالیت ها مانند ساختن سدّ و غلبه بر ستمگران را در اختیار او قرار داده و وی از امكانات الهی خوب استفاده نمود. استفاده بهینه از امكانات و امدادهای الهی موجب شد او فعالیت هایی را انجام دهد كه تصور شود معجزه كرده است.
پی نوشت ها:
1. تفسیر نمونه، ج 12، ص 542؛ دانشنامه قرآن، ج 1، واژة ذوالقرنین.
2. ترجمة تفسیر المیزان؛ ج 13، ص 527.
3. تفسیر نمونه، ج 12، ص 542.
4. ترجمه المیزان، ج 13، ص 528 ـ 527.
5. مجمع البیان، ج 4، ص 199.
6. الدرالمنثور، ج 4، ص 242.
7. تفسیر فخر رازی، ج 21، ص 165.
8. ترجمه المیزان، ج 13، ص 528.
9. همان، ص 531.
10. همان، ص 526.
11. همان، ص 527.
12. تفسیر نمونه، ج 12، ص 543.
13. كهف، آیة 83؛ تفسیر نمونه، ج 12، ص 524.
14. ترجمه المیزان، ج 13، ص 523.
15. كهف، آیة 84؛ المیزان، ج 13، ص 387.
16. همان، آیة 87؛ معارف و معاریف، ج 5، ص 560.
17. تفسیر نمونه، ج 12، ص 510؛ اصول كافی، ج 1، ص 210.
18. سوره كهف، آیه های 84 و 85.



نوع مطلب : علمی، فرهنگی، مذهبی، 
برچسب ها : ذوالقرنین چه كسی بود، پیامبر بود، اگر نبود، چگونه معجزه داشت؟،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
چهارشنبه 6 آبان 1394 ساعت 15 و 48 دقیقه و 00 ثانیه
وبلاگت خیلی عالی بود خیلی خوشم اومد ازش ارزشش داره براش وقت بگذاری بازدیدش بالا بره اما اگه یه روز بالا نیاد تمام زحماتت از بین می ره بهت پیشنهاد می کنم به وب سایت من سر بزن مطمئن باش ضرر نمی کنی موفق باشی دوست خوبم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی